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PhD candidate Margot Mellet will give, on March 18, 2022, at 11:30 a.m., a lecture titled "Textapes et profil numérique. Analyse de l’œuvre transmédiale Les Textapes d’Alice" (Textapes and Digital Profile: Transmedial Analysis of Les Textapes d'Alice) at the 19th Comparative Canadian Literature student colloquium of the Université de Sherbrooke "At the Crossroads: Intermediality As a Meeting Point" online here.
Emmanuelle Lescouët's intervention on october 28th 2021 : First meal, absorbtion in the syncretic space.
Doctorante en Littératures en langue française à l'Université de Montréal, Margot Mellet s'intéresse aux questions de littérarité et de littéracie numérique. Elle est également coordonnatrice de projet à la Chaire de Recherche du Canada en écritures numériques.
Doctorante en Littératures en langue française à l'Université de Montréal, Margot Mellet s'intéresse aux questions de littérarité et de littéracie numérique.
Quel est le rôle de la médiation et du medium dans les structures perceptives des êtres humains ? En refusant le cloisonnement du débat philosophique sur la phénoménologie de la perception de langue allemande des années 1920, Heider déplace le centre de la réflexion philosophique au-delà des oppositions classiques entre homme et monde, esprit et sens, sujet et objet. À travers la problématisation de la notion de médium, Heider nous amène à reconsidérer nos modalités d’appréhensions du monde, en développant une théorie phénoménologique de la médiation fondée sur le concept de milieu perceptif.
Initially conceived for strictly practical reasons, users’ profiles have little by little become unexpected spaces of self-expression and writing. This project aims to understand this new profiling structure, in order to analyze the theoretical and aesthetic issues at play.
Philosophers and artists consider the relevance of Maurice Merleau-Ponty’s philosophy for understanding art and aesthetic experience. This collection of essays brings together diverse but interrelated perspectives on art and perception based on the philosophy of Maurice Merleau-Ponty. Although Merleau-Ponty focused almost exclusively on painting in his writings on aesthetics, this collection also considers poetry, literary works, theater, and relationships between art and science. In addition to philosophers, the contributors include a painter, a photographer, a musicologist, and an architect. This widened scope offers important philosophical benefits, testing and providing evidence for the empirical applicability of Merleau-Ponty’s aesthetic writings. The central argument is that for Merleau-Ponty the account of perception is also an account of art and vice versa. In the philosopher’s writings, art and perception thus intertwine necessarily rather than contingently such that they can only be distinguished by abstraction. As a result, his account of perception and his account of art are organic, interdependent, and dynamic. The contributors examine various aspects of this intertwining across different artistic media, each ingeniously revealing an original perspective on this intertwining.
Du pornographique au numérique : homologie normative dans deux espaces contraints. La pornographie subvertit les règles de notre « espace principal » : elle implique ainsi la production d’un espace autre, celui que Foucault appelait « hétérotopie ». Beatriz Preciado a déjà souligné cet aspect en proposant le terme de « pornotopie ». L’hétérotopie est un espace réel mais parallèle à « l’espace principal » où se déroule la majorité de la vie sociale. [...]
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