Authors and authorship

Edit lead

Since the 1990s, authors have increasingly invaded the web, participating in the world of blogs and social networks and experimenting with new forms of hypermedia. Online communities and cooperatives of writers have led to an overt reconfiguration of the relationship between authorial, readerly and editorial instances. These new practices have a clear impact on the (until now poorly defined) notion of the literary institution as a scholarly institution, and in particular on the traditional editorial economic model. Faced with such mutations—which can be considered a type of editorialization—, we may be tempted to claim that the role of the author is weakening in favour of a multiplication of collective works which further challenge the institutional role of publishers. It is nevertheless possible to observe a simultaneous emergence of original writing practices online, where authorial figures depict themselves, playing with tensions between the author, the writer, the writer’s persona and the actual person. This paradox represents a starting point enabling reflection on the status of the author in the digital era, a consideration that aims to measure the real impact of new technology on the concept of authorship.

/en/Research-topics/Authors-and-authorship

Publications

Add an articleEDIT EDIT EDIT EDIT

Colloquium

Colloque international
sous la direction de Bertrand Gervais, Servanne Monjour, Jean-François Thériault, Marcello Vitali-Rosati
Université de Montréal
24-25 mai 2019

Consulter le Site Web du colloque

EDIT

Projet Profil

Initially conceived for strictly practical reasons, users’ profiles have little by little become unexpected spaces of self-expression and writing. This project aims to understand this new profiling structure, in order to analyze the theoretical and aesthetic issues at play.

EDIT

Marcello Vitali-Rosati, « Qu’est-ce que l’éditorialisation? », Sens Public, mars 2016.

Cet article présente les résultats de huit ans de travail sur le concept d’éditorialisation, réalisés dans le cadre du séminaire international « Écritures numériques et éditorialisation » que j’ai coorganisé avec Nicolas Sauret depuis 2008. Je propose de définir l’éditorialisation comme l’ensemble des dynamiques qui produisent l’espace numérique. Ces dynamiques peuvent être comprises comme les interactions d’actions individuelles et collectives avec un environnement numérique. À partir de cette définition je propose de décrire le fonctionnement des instances d’autorité dans l’espace numérique.

EDIT

The status of the Author in Digital Era (FRQSC)

Questions relating to the author in the digital era constitute a major social issue that concerns entire communities of writers and readers. Since authors are the authority, how can we rethink the process of validation and legitimization of literary content published online today?

EDIT EDIT

Marcello Vitali-Rosati, « What is editorialization ? », Sens Public, janvier 2016.

This paper is the result of eight years of work on the concept of editorialization that was done in the context of the international seminar “Écritures numériques et éditorialisation”, which I have been co-organizing with Nicolas Sauret since 2008. I propose a definition of editorialization as the set of dynamics that produce and structure digital space. These dynamics can be understood as the interactions of individual and collective actions within a particular digital environment. Starting from this definition I try to describe how authority works in digital space.

EDIT

Servanne Monjour, « Dibutade 2.0 : la « femme-auteur » à l’ère du numérique », Sens Public, septembre 2015.

Prenant le parti d’étudier la culture numérique émergente selon des rapports de continuité plutôt que de rupture, cet article envisage la question de l’auctorialité féminine sur le web au regard du mythe antique de Dibutade. Il semble en effet que Dibutade, en sa qualité de figure fondatrice de nombreuses pratiques artistiques, nous permet de porter un éclairage tout à fait intéressant sur la façon dont certaines bloggeuses affirment leur statut de femme auteur, jouant rôle majeur et moteur dans l’émergence et la reconnaissance d’une littérature numérique (conçue en ligne, publiée en ligne). Les analyses conduites dans cet article entendent souligner le potentiel esthétique de certaines pratiques d’écriture en ligne souvent ignorées par les études littéraires : les profils Facebook, les blogues érotiques voire pornographiques.

Log in