Marcello Vitali-Rosati

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Marcello Vitali-Rosati is Associate Professor in the Department of French Literature at the University of Montréal and chairholder for the Canada Research Chair on Digital Textualities.

His research offers a philosophical reflection on digital technologies and the issues pertaining to them, including concepts relating to the virtual, to digital identity, to the author and authorship, to forms of production as well as to the dissemination and legitimization of knowledge in the digital age. In addition, he is one of the most active contributors of the theory of editorialization.

He is the author of several articles and monographs. He is also editor in chief of the journal Sens Public and co-director of the “Parcours Numériques" collection at the Presses de l’Université de Montréal (PUM).

As chairholder of the Canada Research Chair on Digital Textualities, he also directs several digital humanities projects, particularly as pertains to the scholarly publishing field. Within this framework, he directs the development of journal editing and augmented monograph platforms, editing software and an editing platform for the collaborative edition of the Greek Anthology.

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Marcello Vitali-Rosati, Servanne Monjour, Joana Casenave[et al.], « Editorializing the Greek Anthology: The palatin manuscript as a collective imaginary », Digital Humanities Quarterly, vol. 014 / 1, 2020.

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Servanne Monjour, Jean-Marc Larrue et Marcello Vitali-Rosati, « Authentique artifice », Sens public, mai 2019.

Née dans le sillage de la « grande conversion numérique », la réflexion intermédiale traite de phénomènes qui remontent bien au-delà des années 1980. Mais si la réflexion intermédiale est relativement récente, les dynamiques intermédiales qu’elle met au jour sont, quant à elles, plus que millénaires. L’apport majeur de la réflexion intermédiale est donc d’ouvrir des perspectives radicalement nouvelles sur des problématiques qui occupent, parfois depuis très longtemps, la pensée occidentale. C’est à un aspect de ces dynamiques que nous consacrons le présent dossier en nous interrogeant sur les notions clés de reproduction et de présence dans ces conjonctures médiatrices singulières que sont les pratiques représentationnelles. Nous le faisons en tentant de sortir des cadres réflexifs habituels. D’où ce titre : « Authentique artifice ».

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