Michael E. Sinatra

Éditer le chapeau

Michael E. Sinatra est professeur d'anglais à l'Université de Montréal. Formé en romantisme à Oxford et spécialiste de Leigh Hunt, il est impliqué dans la publication numérique et les humanités numériques depuis vingt ans. Il est le rédacteur-fondateur de la revue électronique à comité de lecture financée par le CRSH, Romanticism on the Net (fondée en 1996 à Oxford et hébergée sur la plate-forme Érudit depuis 2002), qui a étendu son champ d'action à la période victorienne en 2007 et a changé de nom en Romanticism and Victorianism on the Net (RaVoN). Aux côtés de Marcello Vitali-Rosati, il a lancé au printemps 2014 une série de publications innovantes intitulée « Parcours numériques », qui comprend le volume Manuel des pratiques de l’édition numérique. Il est également le chef d'équipe du « Groupe de recherche sur les éditions critiques en contexte numérique ».

/fr/Equipe/Michael-E-Sinatra

Publications

Ajouter un articleEDIT

Michael E. Sinatra, « Representing Leigh Hunt’s Autobiography », in Veronica Alfano, Andrew Stauffer, (éds.). Virtual Victorians : Networks, Connections, Technologies, éds. Veronica Alfano et Andrew Stauffer, New York, Palgrave Macmillan, 2016, p. 107‑119.

That study attempted to elaborate the problematic of [Leigh Hunt's] position within the London literary and political scene between the years 1805 and1828, the contributions he made to British literature and journalism, and his public standing at the end of the romantic period. Since Hunt's life is obviously too complex to be rendered fully in any single study, the idea was not to attempt an exhaustive history, but rather to present a starting point for further inquiry into Hunt's career as a writer and public figure under the reign of Queen Victoria. [...]

EDIT

Michael E. Sinatra, « Totally Clueless : Heckerling and Queer Sexuality in Austen’s « Emma » », in Abigail Burnham Bloom, Mary Sanders Pollock, (éds.). Victorian Literature and Film Adaptation, éds. Abigail Burnham Bloom et Mary Sanders Pollock, New York, Cambria Press, 2011, p. 123‑133.

This chapter offers a new reading of the sexual politics that are at play in Jane Austen's 1816 « Emma » through the exploration of film director Amy Heckerling's retelling of Austen's original story. Heckerling's 1995 film, « Clueless », can be understood as a free translation of « Emma » which allows an interrogation of some of the novel's received readings, especially those related to its male characters. [...]

EDIT EDIT EDIT

The regency revisited, éds. Tim Fulford et Michael E. Sinatra, 1st ed. 2015 edition, New York, Palgrave Macmillan, 2016, 224 p.

For poetry in England, the Regency years (1811-1820) were a time of cultural revolution, with key figures such as Robert Southey and Leigh Hunt. Revisiting the wide impact of this period, this collection shows not only how the Regency transformed Romanticism but also literature, re-conceptualizing how scholars view what it means to be Romantic.

Connexion