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Michael Nardone, « On settler conceptualism », Jacket2, février 2016.

My initial engagement with and understanding of the expanded practices of Conceptual writing is situated within a particular geography — Denendeh, or the Northwest Territories of Canada — during the proposed Mackenzie Valley Gas Project hearings held throughout the territory. The purpose of the proposed pipeline was to pump natural gas from Arctic Ocean reserves south across the entire territory to Alberta, where it would fuel the production of tar sands oil. Many considered the project to be “basin-opening,” meaning that it would serve as a main artery for dozens, if not hundreds, of smaller pipelines that would tap into it, accelerating the infectious spread of Alberta’s boom-and-bust petro-economics throughout the North. [...]

Le statut de l'auteur à l'ère numérique

Les interrogations sur le statut de l’auteur à l’ère du numérique constituent un enjeu de société majeur qui concerne aussi bien les communautés d’écrivains que de lecteurs : puisque l’auteur est celui qui fait autorité, comment repenser le processus de validation et de légitimation des contenus littéraires aujourd’hui publiés en ligne ?

Marcello Vitali-Rosati, « What is editorialization ? », Sens Public, janvier 2016.

This paper is the result of eight years of work on the concept of editorialization that was done in the context of the international seminar “Écritures numériques et éditorialisation”, which I have been co-organizing with Nicolas Sauret since 2008. I propose a definition of editorialization as the set of dynamics that produce and structure digital space. These dynamics can be understood as the interactions of individual and collective actions within a particular digital environment. Starting from this definition I try to describe how authority works in digital space.

Thomas Carrier-Lafleur et Guillaume Lavoie, « Les dispositifs retrouvés. Images et objets techniques dans Le Temps retrouvé de Raoul Ruiz », Revue d’études proustiennes, 2016, p. 315‑339.

Guillaume Lavoie et Thomas Carrier-Lafleur, « Cinématographier la sensation, fabuler le cinéma Sur deux adaptations orphelines de la Recherche », Sensations proustiennes, 2016, p. 67‑82.

Marcello Vitali-Rosati, « Pornspace », Medium, 2016, p. 307‑317.

Du pornographique au numérique : homologie normative dans deux espaces contraints. La pornographie subvertit les règles de notre « espace principal » : elle implique ainsi la production d’un espace autre, celui que Foucault appelait « hétérotopie ». Beatriz Preciado a déjà souligné cet aspect en proposant le terme de « pornotopie ». L’hétérotopie est un espace réel mais parallèle à « l’espace principal » où se déroule la majorité de la vie sociale. [...]

Michael Nardone, « Skirmish at the Oasis: On Sonic Disobedience », Leonardo Music Journal, vol. 26, 2016, p. 93‑96.

In this article the author theorizes how the idea of a sonic avant-garde resounds today. Focused on technics of noise and site specificity, the author describes the sounds and sites of the Idle No More round dance interventions of the winter of 2012–2013 and hears these protests via the dissonant transmission of the sonic practices and geographical-racial theories of the historical avant-garde.

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